[ Pobierz całość w formacie PDF ]
cnotą od pietyzmu. Jeśli więc któryś z współczynników sprawiedliwości jest darem
Ducha Zwiętego, to jest nim raczej religijność, niż pietyzm.
3. Dary Ducha Zwiętego pozostają w Ojczyznie niebieskiej, czego nie można
powiedzieć o czynnościach wynikających z pietyzmu, które jak zaznacza św.
Grzegorz napełniają wnętrzności serca dziełami miłosierdzia, a te nie mogą mieć
miejsca w niebie, gdzie przecież nie będzie żadnej biedy. A więc pietyzm nie jest
darem Ducha Zwiętego.
Ale z drugiej strony prorok Izajasz (11, 2) zalicza dar pietyzmu, czyli pobożność, do
darów Ducha Zwiętego.
Odpowiedz. Jak widzieliśmy347, dary Ducha Zwiętego to trwałe przysposobienia
duszy, dzięki którym człowiek chętnie poddaje się poruszeniom (natchnieniom) Ducha
Zwiętego. Duch Zwięty pobudza nas zwłaszcza do synowskiego uczucia względem
Boga, w myśl słów Pisma św. (Rzym 8, 15): Otrzymaliście ducha przybrania za
synów, w którym wołamy: Abba, Ojcze . Ponieważ zaś zadaniem pietyzmu jest
oddawanie usług i czci rodzicom, jak podaje Cycero348, pietyzm, czyli pobożność
jako nasza cześć i służba, którą pod wpływem Ducha Zwiętego składamy Bogu jako
Ojcu, jest darem Ducha Zwiętego.
Rozwiązanie trudności. 1. Pietyzm polegający na oddawaniu usług i czci rodzicom jest
cnotą. Natomiast dar pietyzmu, czyli pobożności, tę służbę i cześć oddaje Bogu jako
Ojcu.
2. Oddawanie czci Bogu jako Stwórcy, będące zadaniem cnoty religijności, jest czymś
doskonalszym niż okazywanie czci rodzicom, będące zadaniem cnoty pietyzmu. Ale
oddawanie czci Bogu jako Ojcu, jest czymś jeszcze wznioślejszym. niż oddawanie
czci Bogu jako Stwórcy i Panu. Dlatego religijność jest wyższą od cnoty pietyzmu, a
dar pobożności jest wyższy od religijności.
3. Podobnie jak cnota pietyzmu usprawnia nas w oddawaniu czci i usług nie tylko
rodzicom, ale także tym wszystkim, których wiąże z nami węzeł krwi za
pośrednictwem rodziców, tak dar pobożności doskonali nas nie tylko w służbie Boga i
oddawania Mu czci, ale także w służbie i czci wszystkich ludzi jako dzieci Bożych.
Z tego względu czcimy także Zwiętych, nie sprzeciwiając się Pismu św. bez względu
na to czy je rozumiemy, czy nie rozumiemy, jak się wyraża św. Augustyn349.
Wskutek tego pietyzm doskonali nas również w niesieniu pomocy tym, którzy jej
potrzebują. A chociaż ta pomoc nie będzie potrzebna w ojczyznie niebieskiej,
szczególnie po sądzie ostatecznym, niemniej trwać będzie główna czynność tego
113
Daru, a mianowicie oddawanie Bogu czci pod wpływem dziecięcego przywiązania do
Niego. To dziecięce przywiązanie wystąpi tam w całej pełni jako główne nastawienie
niebian względem Boga, w myśl słów Pisma św. (Mądr 5, 5): Będą policzeni między
synów Bożych . Zwięci będą tam również okazywać sobie cześć wzajemnie. A przed
sądem ostatecznym Zwięci litują się także nad tymi, którzy żyją w nędzy na tym
świecie.
Artykuł 2
CZY DAROWI PIETYZMU ODPOWIADA DRUGIE BAOGOSAAWIECSTWO:
BAOGOSAAWIENI CISI, ALBOWIEM ONI ZIEMI POSIAD ?
Postawienie problemu. Wydaje się, że darowi pietyzmu nie odpowiada drugie
błogosławieństwo: ,,Błogosławieni cisi albowiem oni posiądą ziemię , gdyż:
1. Pietyzm jest darem odpowiadającym sprawiedliwości, do której odnosi się raczej
czwarte błogosławieństwo: ,,Błogosławieni którzy łakną i pragną sprawiedliwości,
albowiem oni będą nasyceni , a także piąte: Błogosławieni miłosierni, albowiem oni
miłosierdzia dostąpią . Uczynki miłosierdzia bowiem. należą do pietyzmu. A więc
drugie błogosławieństwo nie odpowiada darowi pobożności.
2. Dar wiedzy, wyliczony również przez Izajasza proroka (11, 2), kieruje darem
pobożności. Do tego samego zaś celu zmierza kierowany co i kierujący. Lecz do
wiedzy odnosi się trzecie błogosławieństwo: Błogosławieni, którzy płaczą, albowiem
oni będą pocieszeni . A więc to trzecie błogosławieństwo odpowiada darowi
pietyzmu.
3. Owoce odpowiadają błogosławieństwom i darom, jak to uzasadniliśmy
uprzednio350. Otóż pomiędzy owocami wyliczonymi przez św. Pawła (Gal 5, 22),
uprzejmość i dobroć wydają się bardziej odpowiadać pietyzmowi, aniżeli łagodność,
która odnosi się raczej do cichości. A więc drugie błogosławieństwo nie odpowiada
darowi pietyzmu.
Ale z drugiej strony podług św. Augustyna351 pietyzm odpowiada cichym.
Odpowiedz. Dostosowanie błogosławieństw Chrystusa do darów Ducha Zwiętego
może odpowiadać kolejności ich wyliczenia przez Chrystusa i) proroka Izajasza. W
ten właśnie sposób jak się zdaje św. Augustyn zestawił je, tak że pierwszemu
darowi, tan. bojazni Bożej, odpowiada pierwsze błogosławieństwo, a drugiemu, tzn.
pobożności, odpowiada drugie: Błogosławieni cisi. Można jednak zestawiać je
również ze względu na to, co jest istotne dla darów i błogosławieństw, a więc ze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]