Andrzej Batko Jezyk Perswazji 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Z powyższego przykładu wyłania się klucz do komunikacji z takimi
ludzmi. Zawsze należy wyraznie podkreślać, że sami podejmują
decyzję na podstawie tego, co sami sądzą na dany temat. Możesz
także w swojej argumentacji podpierać się ich doświadczeniami z
przeszłości. Używaj określeń typu:
" To zależy wyłącznie od ciebie.
" Tylko ty możesz sam siebie przekonać do tego pomysłu.
" Sam doskonale wiesz, co jest dla ciebie najlepsze.
" Jesteś jedyną osobą, która może podjąć tak ważną dla ciebie
decyzjÄ™.
© 2002 Andrzej Batko 54
Osoby o silnym zewnętrznym autorytecie mają tendencję do
podejmowania wszelkich działań przede wszystkie opierając się na
opinii i ocenie innych. Również efekty podjętych przez siebie działań
oceniają przez pryzmat reakcji z zewnątrz. Uważają, że dobrze
wykonali swojÄ… pracÄ™ dopiero wtedy, gdy uzyskajÄ… aprobatÄ™ z
zewnątrz. Jeżeli także takiej osobie postawisz pytanie dotyczące
tego, skąd wie, że dobrze wykonuje swoją pracę, to z dużym
prawdopodobieństwem odpowie Ci w jeden z następujących
sposobów:
" Wiem, ponieważ szef mnie pochwalił i to przy wszystkich
współpracownikach.
" Wiem, ponieważ jeden z moich współpracowników podszedł i
klepiąc mnie przyjaznie po ramieniu powiedział:  Dobra robota!
" Wiem, ponieważ za wyniki osiągnięte w pracy otrzymałem
nagrodę od przełożonego w postaci dodatkowej premii.
Jeżeli kogoś o takim metaprogramie będziesz chciał przekonać do
tego, aby spędził wakacje we wskazanym przez Ciebie miejscu, to
możesz zrealizować ten cel mówiąc coś takiego:
 Wiesz, ostatnio byłem na wakacjach w takich egzotycznym miejscu,
gdzie naprawdę świetnie bawiłem się przez cały urlop. Wszyscy,
którzy przyjechali na ten sam turnus co ja zgodnie stwierdzili, że jest
to wymarzone miejsce na wakacyjny wypoczynek. Chciałbym także,
abyś wiedział, że praktycznie we wszystkich renomowanych
przewodnikach turystycznych to miejsce jest szczególnie ciepło
opisywane. Statystyki wskazują, że coraz więcej ludzi decydują się,
aby właśnie tam spędzić swój wolny czas w lato.
Jak mogłeś z łatwością zauważyć, przekonując do czegoś osobę o
zewnętrznym autorytecie, osiągniesz zamierzony efekt odwołując się
do doświadczeń swoich i innych ludzi, powołując się na statystyki,
różnorodne fakty, autorytety w danej dziedzinie.
© 2002 Andrzej Batko 55
Kolejny metaprogram, który można krótko scharakteryzować dwoma
słowami:
PODOBIECSTWA-RÓ%7Å‚NICE
jest odpowiedzialny za to, że uzyskując nową informację bądz
sprawdzasz, w jaki sposób jest ona podobna do tego, co już wiesz i
znasz bądz sprawdzasz, w jaki sposób różni się ona od tego, co już
wiesz i znasz. Umysł osoby, która ma bardzo mocny metaprogram
 Podobieństwa , wykazuje silną tendencję do wyszukiwania
podobieństw. Wystarczy, że np. dwie rzeczy mają tylko jedną
wspólną cechę, a poza tym zupełnie od siebie się różnią, aby
subiektywnie, postrzegane były jako podobne, ponieważ taka osoba
nieświadomie prawie całkowicie ignoruje wszelkie różnice, nawet te
najbardziej widoczne i istotne. Jako ciekawostkę chciałbym Ci
powiedzieć, że ktoś, kto charakteryzuje się bardzo silną tendencją do
wyszukiwania podobieństw, z reguły ma poważne trudności z nauką
języków obcych, szczególnie, jeżeli chodzi o wymowę. Próbuje uczyć
się prawidłowej wymowy obcych słówek, na nieświadomym poziomie
szukając podobieństwa do tego, co sam już zna, czyli wymowy słów
w języku polskim. Jakie skutki przynosi taka strategia przyswajania
sobie prawidłowej wymowy? Niestety, zazwyczaj opłakane.
Jeżeli osobę o silnej potrzebie poszukiwania podobieństw zechcesz
przekonać do tego samego, co przy poprzednio omawianych
metaprogramach, zrób to przykładowo tak:
 Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu w
tym egzotycznym miejscu? Jeżeli pojedziesz tam, gdzie ja byłem w
tym roku, to wrócisz z takimi samymi wrażeniami. Obsługa hotelowa i
jakość wyżywienia jest prawie taka sama, przyjeżdżają bardzo
podobni ludzie jak ci, których poznałeś poprzednio, a co
najważniejsze atrakcje turystyczne są prawie takie same jak tam.
Wiesz, że podobnie jak ty pragnę, abyś spędził wakacje gdzieś,
gdzie będziesz czuł się znajomo, a wiele rzeczy wyda ci się już
znane, dlatego proponuję ci, abyś pojechał w to miejsce. Gwarantuję,
że kiedy po twoim powrocie porównamy nasze wrażenia, to będą one
prawie takie same.
Umysł osoby, która ma bardzo silny metaprogram  Różnice ,
wykazuje mocną tendencję do wyszukiwania tychże różnic.
Analogicznie do wcześniej omawianej sytuacji, jeżeli dwie rzeczy
różnią się między sobą tylko jednym drobiazgiem, a poza tym są do
siebie zupełnie podobne, to jednak subiektywnie, postrzegane są one
jako inne, ponieważ taka osoba, w tym przypadku, prawie całkowicie
ignoruje nieświadomie wszelkie, nawet te najbardziej widoczne
podobieństwa. Ktoś, kto charakteryzuje się taką silną tendencją do
wyszukiwania różnic, z reguły bardzo szybko uczy się języków
obcych, ponieważ tym razem, na nieświadomym poziomie szuka
tego, czym różni się nowa wiedza od tej, którą już posiada, co jest
wyjątkowo przydatne, przy przyswajaniu sobie prawidłowej wymowy
© 2002 Andrzej Batko 56
słówek. Aby zachęcić osobę o silnej potrzebie poszukiwania różnic
do wyjazdu na wczasy we wskazane przez Ciebie miejsce, możesz
powiedzieć jej coś takiego:
 Pamiętasz te wakacje, które spędziliśmy wspólnie dwa lata temu w
tym egzotycznym miejscu? Jeżeli pojedziesz tam, gdzie ja byłem w
tym roku, to wrócisz z zupełnie innymi wrażeniami. W tym miejscu
panuje całkowicie odmienna atmosfera, mieszkańcy tego rejonu
zachowują się inaczej. Możesz liczyć na to, że każdy dzień
przyniesie coś nowego i będąc tam doświadczysz całkowicie
odmiennych od twoich dotychczasowych doświadczeń rzeczy, a
kiedy już wrócisz, to będziesz mógł godzinami opowiadać o tym jak
było opisując dzień po dniu i wszyscy będą słuchali tego z [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • stargazer.xlx.pl