[ Pobierz całość w formacie PDF ]

9
Konfrontacja myśli Emmanuela Levinasa z dorobkiem filozoficznym Martina Bubera
pokazuje, \e ich koncepcje mimo podobieństwa i licznych punktów stycznych znacznie ró\nią
się od siebie. Zasadnicza ró\nica poglądów Bubera i Levinasa rysuje się w opisie relacji
ludzkiego ja do boskiego Ty. Dla Bubera Bóg jest Osobą, wiecznym Ty, z którym człowiek
wchodzi w bezpośrednią relację dokonującą się w terazniejszości. Między Bogiem i człowiekiem
zachodzi wzajemność wskazująca na symetrię ich relacji. Levinas mówiąc o relacji człowieka do
Boga podkreśla jej całkowitą asymetrię wynikającą z transcendencji Boga. Człowiek nie jest w
stanie dosięgnąć Boga, który jest nieobecny. W miejsce relacji ja-Ty Levinas wprowadza pojęcie
On. Pojęcie to nie oznacza trzeciej osoby w znaczeniu Buberowskim. On to Osoba, która
przeszła i pozostawiła swój ślad. Z Bogiem jako absolutną przeszłością nie mo\na nawiązać
bezpośredniej relacji, nie mo\na zwrócić się do Niego z bezpośrednim wezwaniem.
Transcendentnego Boga mogę spotkać tylko przez słu\bę blizniemu. U Levinasa ty zajmuje
pozycję między ja i Absolutnym On.
Instytut Kulturoznawstwa WSF-P  Ignatianum w Krakowie
Wydział Filozoficzny [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • stargazer.xlx.pl