[ Pobierz całość w formacie PDF ]
za pośrednictwem zmysłu dotyku, to mogłaby
Bardzo łatwo to zauważyć w naszym
egzystować na poziomie zwierzęcia. Jeżeli byłaby
technicznym społeczeństwie, gdzie tysiące słów
pozbawiona czucia dotyku, tak jak wzroku i
trzeba wynajdywać w każdym dziesięcioleciu aby
słuchu, to wegetowałaby na poziomie rośliny.
opisać nowe wynalazki człowieka. W czasie II
Kiedy zwiększy się te zdolności, poziom
Wojny Zwiatowej Piąta Armia Powietrzna szkoliła
funkcjonowania człowieka będzie wyższy.
dużą grupę amerykańskich Indian w radiotelegrafii
Z pewnością dzieci z ciężkim uszkodzeniem
i wysyłała ich do jednostek na Pacyfiku. Ponieważ
mózgu, które uczono czytania w bardzo młodym
żaden lub bardzo niewielu Japończyków umiało
wieku, wykazywały znacznie większe zdolności
mówić w języku Choctaw czy Sioux sądzono, że
niż inne dzieci z uszkodzeniem mózgu, którym nie
można będzie zaoszczędzić cenny czas i nie
dano takiej możliwości. A zdrowe dzieci, których
szyfrować informacji.
historie cytowano i wiele innych zdają się
To się nie sprawdziło. Po prostu w językach
funkcjonować na znacznie wyższym poziomie niż
Indian nie było słów takich jak bombowiec,
ich rówieśnicy, którym nie stworzono podobnych
samolot torpedowy, lotniskowiec, wtrysk paliwa i
warunków.
inne niezliczone terminy Sił Powietrznych.
39
Jak nauczyć małe dziecko czytać Małe dzieci powinny uczyć się czytać
Praktycznie wszystkie testy inteligencji stosując test Stanford-Bineta u dziecka dwu i pół
stosowane u ludzi, oparte są na zdolności letniego i otrzymać wyniki, które mogą okazać się
przyjmowania informacji pisanej (czytanie) lub na ogólnie prawdziwe w pózniejszym życiu. Jednak
zdolności przyjmowania informacji mówionej. W wraz ze wzrostem zdolności językowych,
naszej kulturze jest to całkiem prawidłowe. stosowane testy stają się bardziej wartościowe i
Jeżeli zdolność czytania zostanie zredukowana można pózniej używać takich testów jak
lub unicestwiona, to niewątpliwie zmniejszy się Wechslera-Bellevue.
znacznie zdolność wyrażania inteligencji. Naturalnie, w każdym kolejnym roku życia
Wśród ludów zamieszkujących Ziemię te, które sprawność językowa dziecka, wymagana przy
nie posiadają pisma lub których język pisany jest testowaniu inteligencji, jest większa. Tak więc
ubogi są nie tylko niewykształcone, ale również jasne jest, że jeśli jego werbalne możliwości będą
ich inteligencja i możliwości twórcze są niskie. bardziej rozwinięte niż u innych dzieci w tym
Dzieci Eskimosów są zaszywane w futra na samym wieku, to lepiej wypadnie ono w teście i
plecach matek i nie mają praktycznie żadnej okazji będzie uważane za bardziej inteligentne niż
do pełzania i raczkowania przed osiągnięciem bez pozostałe.
mała trzech lat. To staje się bardzo interesujące Tomek Lunski został oceniony jako
jeśli zważymy, że kultura Eskimosów właściwie beznadziejny idiota w wieku dwóch lat, głównie
nie zmieniła się w ciągu ostatnich trzech tysięcy dlatego, że nie umiał mówić (i w ten sposób
lat. Eskimosi nie znają pisma. Język Eskimosów wykazać się inteligencją), natomiast w wieku
jest bardzo ubogi. pięciu lat uznano go za dziecko ponadprzeciętne,
O ile jest oczywiste, że brak materiału do ponieważ wspaniale czytał.
czytania lub brak umiejętności czytania Jest całkiem jasne, że umiejętność czytania w
nieuchronnie powoduje brak wykształcenia, młodym wieku ma duży wpływ na ocenę
nieskończenie ważniejsze jest to, że prowadzi inteligencji. To, czy zdolność wykazania swojej
również do niższej inteligencji. inteligencji jest właściwym jej testem ma w końcu
Dochodzenie, czy australijscy aborygeni nie niewielkie znaczenie na tej podstawie ocenia
czytają bo są mało inteligentni, czy są mało się inteligencję.
inteligentni bo nie czytają, jest czysto Im wcześniej dziecko czyta tym więcej ma
akademickim problemem. szansę przeczytać i tym lepiej będzie czytało.
Brak umiejętności czytania i brak inteligencji Oto kilka powodów, dla których dzieci
wiążą się ze sobą zarówno u pojedynczych ludzi, powinny uczyć się czytać w bardzo młodym
jak i całych narodów. wieku:
Podobnie jak ich przeciwieństwa.
Zdolności językowe są narzędziem o życiowym a. Nadmierna aktywność dwu i trzyletniego
znaczeniu. Trudno sobie wyobrazić prowadzenie dziecka faktycznie wynika z
wyszukanej rozmowy i opisywanie nieograniczonego głodu wiedzy. Jeśli damy
skomplikowanych myśli w języku plemion mu okazję do zaspokojenia tego głodu,
amazońskich, nawet gdyby ktoś płynnie nim przynajmniej przez jakiś czas będzie mniej
mówił. ruchliwe, łatwiej będzie je uchronić przed
Zdolność wyrażania inteligencji jest zatem urazami, łatwiej będzie mu się uczyć o
związana z możliwościami języka, z jakim mamy świecie, w którym się porusza i o sobie.
do czynienia. b. Takiej łatwości przyswajania informacji jak
Nie ma naprawdę rzetelnego testu inteligencji w wieku dwóch i trzech lat, dziecko nie
dla dzieci poniżej dwóch i pół lat. Można zacząć, będzie miało już nigdy więcej.
40
Jak nauczyć małe dziecko czytać Małe dzieci powinny uczyć się czytać
c. Nauczyć dziecko czytać w tym wieku jest
nieskończenie łatwiej niż kiedykolwiek
pózniej.
d. Dzieci uczone czytania w bardzo młodym
wieku, wchłaniają znacznie więcej
informacji niż dzieci, których wczesne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]