[ Pobierz całość w formacie PDF ]
2
Film ASA lpmm lpmm dla
kontrastu 50%
Copex/ Gigabit 12(40) 600 100
Kodak Technical Pan 25/50 320 100
Kodak T-Max 100 100 200 63
Kodak T-Max 400 400 125 50
Agfapan APX-25 25 200 80
Agfacolor HDC Plus 400 130 45
Kodak Ektar 25 25 200 80
Fujichrome Velvia Pro 50 160 80
Fujichrome Provia 100P 100 140 60
Fujichrome Provia 400 400 125 40
Fujichrome Astia 100 135 55
Fujichrome Sensia II 200 125 50
Fujichrome Sensia II 400 125 40
Fujicolor Superia 400 400 100 50
Fuji Professional 400 NPH 400 110 50
Fuji NHG 800 Professional 800 100 45
Kodak Ektachrome 64T 64 125 50
Kodak Ektachrome 100 100 125 50
Kodachrome 200 200 100 50
Kodak Tri-X 400 100 50
Konica Impresa Pro 50 130 80
Konica SR-G Pro 160 100 50
Widzimy tutaj o ile mniejsza jest praktyczna rozdzielczość podanych wysokorozdzielczych
filmów dla zastosowań fotograficznych.
Granica czwarta - obiektyw
Najlepsze istniejące obiektywy Leiki potrafią uzyskiwać rozdzielczość teoretyczną około 450
lpmm przy 5% kontraście. Dla kontrastu 30% oznacza to około 250 - 300 lpmm. Canon New
FD 1.4/50 ma odpowiednio 420 lpmm i 278 lpmm. Zeiss Planar 1.7/50 - odpowiednio 460
lpmm i 290 lpmm. Musimy jednak wziąć pod uwagę, ze wartości podane powyżej są znów
wartościami idealnymi. Najlepsza wartość uzyskana praktycznie wynosi 120 lpmm na
negatywie (za E.Putsem). Kodak sugeruje, ze dla wyzyskania w pełni rozdzielczości filmu,
obiektyw powinien mieć około 3 razy większa rozdzielczość od negatywu. Poniższa tabelka
pokazuje wyniki:
3
Rozdzielczość (lpmm)
filmu obiektywu całości
50 100 33
50 200 40
50 400 44
80 100 44
80 200 57
80 400 63
100 100 71
100 200 89
100 400 97
600 100 98
600 600 425
600 1800 569
Większość obiektywów dostępnych obecnie na rynku ma rozdzielczość znacznie niższa niż
100 lpmm dla kontrastu 30%. Widzimy wiec, ze maksymalna praktyczna rozdzielczość filmu,
którą znalezliśmy wyżej - 100 lpmm i rozdzielczość przeciętnego konsumenckiego obiektywu
- 100 lpmm (zoomy mają z zasady znacznie mniejszy kontrast stąd i niższą rozdzielczość.
Zrednia statystyczna obiektywów typu zoom testowanych na Photodo daje około 50-60
lpmm) ogranicza nas do około 70 lpmm, pozwalając w wyjątkowych wypadkach (najlepszy
obiektyw + ultradobnoziarnisty film) osiągnąć około 90 lpmm. Oznacza to około
dziewięciokrotne powiększenie -- około 21x32 cm.
Dodatek: dowód empiryczny :-)
(za Shermanem i Schneiderem, Modern Photography 1978).
Fotografowany był obiekt o wysokim kontraście, wiec wyniki dla "zwykłej" fotografii będą
gorsze o ok. 1/3:
Obiektyw nastawiony na f/4, nieskończoność, wartości rozdzielczości w lpmm
Obiektyw Pan X Tech Pan Kodachrome 25 #2483 Micro
Ektachrome (PCF)
Summicron Leitz 2/50 88 96 86 102
Nikon 1.8/50 88 96 82 100
Canon 1.8/50 86 92 80 100
Minolta 1.7/50 86 92 82 100
Pentax 1.7/50 86 92 80 100
Olympus 1.8/50 86 92 80 100
Stanisław B.A. Stawowy
watteau@box43.gnet.pl
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]